Haydom

Reisebrev fra Haydomtur 26. okt. – 6. november 2016

Først en stor takk til stiftelsen Haydoms venner som stod som arrangør av en fantastisk flott tur. De to guidene, Ellen Johanne Skofteland og Clas Brodtkorb, var fantastiske reiseledere! Selv om gruppen bestod av 15 andre ulike personligheter ble vi en kjempefin gjeng!

Onsdag 26. møttes alle på Schiphol flyplass, de fleste kom fra Kjevik, de andre fra Sola og Gardermoen. Spente og forventningsfulle var vi alle! Bare to av reisefølget hadde vært på Haydom tidligere.

Etter en flytur på ca 8 timer landet vi på Kilimanjaro Airport. Der ble vi møtt av tre flotte guider/sjåfører som var med oss på hele turen. Vi lærte raskt at "ting tar tid" i Afrika! Noe medbrakt sykehusutstyr ble plukket ut for kontroll, så da var det bare å vente. Tollerne oppdaget sykehusmateriell som var gått ut på dato, og slikt ville de ikke ha inn i Tanzania! Etter lang venting kom vi oss videre og koffertene med det meste av utstyret kom til Haydom senere.

Så bar det avsted med tungt opp-pakkede biler til Arusha. Der overnattet vi på Karibu Heritage Hostel. Uvant å sove inni en stor myggnetting, men senga var god og vi var trøtte, så det ble en deilig første natt i Afrika!

Neste morgen, torsdag 27., var vi reiseklar kl 0900, men som sagt "ting tar tid" så kl 1040 var bilene klare for avmarsj. Foran oss lå en dags kjøring med medbrakt lunsjpakke. Etter  uttak av noen 10-talls tusen tazanianske skilling, butikkbesøk, humpete og støvete veier mm satte vi kursen for Haydom. Et uvanlig flatt og tørt landskap for oss nordboere! Varmen trengte seg også på, men åpne vinduer i bilene gjorde susen i dobbel forstand!

På veien var vi også innom en stor internatskole med flere handicappede og albino barn. De fikk medbrakte gaver fra Norge. Vi ble vist omkring på skolen og fikk første inntrykk av hvor lite materielt utstyr en skole kan drives med.

Etter milevis med støvete og humpete grusvei var vi vel framme på Haydom kl 19. Etter å ha blitt tildelt rom på Gjestehuset ventet en bedre middag i direktørboligen. Vi ble varmt mottatt av personell på sykehuset, fikk kjempegod mat, kaffe og kringle til dessert! Vår første dag i Afrika var bare begynnelsen på en stor opplevelse! Det var godt å krype tidlig til sengs inni myggnettingen den kvelden!

Fredagmorgen startet med samling på SALA. Morgenbønn, sang og presentasjon av nyankomne gjester. En utrolig opplevelse!

Så bar det ut i "bushen"! Vi skulle besøke en mor/barn klinikk, et mobilt team fra Haydom sykehus. Ca. 250 barn møtte opp for kontroll, vaksinering mm.

Tilbake til Haydom for lunsj og påfølgende omvisning på sykehuset. Et sterkt inntrykk med pasienter i alle kategorier og alle aldre, men alle smilte og var fornøyd med å få hjelp! Fantastisk å se utrangert utstyr og materiell fra Norge komme til stor nytte og bruk på Haydom!

Noen damer i reisefølget rakk en tur til skredderen (kvinne!) før vi inntok middag. De nye plaggene satt som støpt på damene fra Norge, og det ble en god slant penger til den lokale syersken!

Lørdag var det tur i nærområdet. Første besøk var en Katolsk menighet hvor et flott blandakor viste sang og rytme med en fantastisk innlevelse. Videre drog vi til Kultursenteret hvor vi fikk omvisning og historie fra de ulike folkegruppers levesett i jord- og stråhytter. Sterk kontrast til vår kultur!

Senere på dagen ble medbrakt tøy sortert og fordelt til ulike mottakere. En mor med 8 barn fikk kledd opp alle små med sko, T-skjorte, bukser mm. Sandaler, joggesko og bunadsko fikk nye bein å gå på! En fantastisk glede å se hvordan barna strålte da de fikk gavene! Også Manzueta, som jobbet ved sykehuset, fikk med seg en koffert med tøy til "sine" barn. Resten av klærne skulle sykehuset selv fordele.

Kl 1530 var vi på farten igjen og nå skulle vi besøke forskjellige private hjem. Vi ble delt inn i små grupper og drog ut for å se hvordan de innfødte bodde. En stor opplevelse å se på innsiden av husene, og vi møtte stor gjestfrihet og ble servert det beste de hadde som suppe, brød, te, kaffe, brus og nøtter. Vi overrakte sjokolade til stor glede for barna! Vertskapet gav alle oss hver sin klut!

Før dagen var omme rakk vi et kort besøk til en skole/hjem hvor det bodde flere albino gutter. Dette var et av prosjektene som Lilly Ann Aanensen (fra Mandal) støtter ved egne innsamlinger. Hun gjør en utrolig innsats for Haydom! Flott å se konkrete resultat!

Søndag var det tid for gudstjeneste, og vi delte oss i to grupper. Menighetene satte stor pris på besøk fra Norge og vi ble alle presentert i kirken. Da gudstjenesten hadde vart i 3 timer måtte vi returnere, men i kirken fortsatte seremonien med konfirmasjon, nattverd og ofring. Da vi drog ble geiter leiet inn for ofring! Kirken var stufull av folk og det var flere hunder personer samlet.

Lunsj denne dagen ble servert av mamma Karis hushjelp i hennes bolig. Vi fikk norsk kjøttsuppe! Fantastisk deilig! Hun serverte 22 personer, en stor gjestfrihet ble vist oss igjen!

Flere i reisefølget følte behov for litt trim og før vi inntok middag rakk vi en spasertur rundt Haydomfjellet.

Mandag morgen begynte noen i gruppen å kjenne på magetrøbbel. Hadde vi ikke vært nøye nok med hygienen? Eller hadde vi en feig mage som ikke tålte maten og varmen? Likevel var de fleste klar for ny tur i bilene med omvisning. Vi drog til den nye broa som var under bygging utenfor Haydom. Her var det et flott landskap!

Vi fortsatte videre til Mamma Kari Secondary School. En skole for ungdommer. De sang for oss, og vi overrakte gaver.

På hjemvei var vi innom et marked. Her kunne man få kjøpt sko, klær, mat, drikke, levende dyr og fugler! Litt av et skue!

Videre gikk turen innom en skole med 40 barn. De hadde tilhold i en kirke. Vi overleverte gaver, og fotball, hoppetau, strikk og skrivebøker ble mottatt med stor glede! Ikke så ofte vi hopper tau eller kaster ball inni en norsk kirke! Glade og fornøyde barn og vi ble en opplevelse rikere!

Dagens lunsj inntok vi hjemme hos Morge som var evangelist i området. Ettermiddagen ble litt roligere i dag. Vi fikk tid til å la inntrykkene synke og være litt for oss selv. Godt for sjelen det og!

Etter middag kom Mamma Karis hushjelp med kanelsnurrer til kaffen. Det ble rent "heimslig"!

Tirsdag drog vi igjen innom Kultursenteret. Vi fikk se en danseoppvisning av 17 masaier! En spesiell dans i forhold til vår kultur, og de viste en spenst som ikke vi norske har!

Før lunsj rakk vi også innom en yrkesskole. Her hadde Clas vært lærer i en periode! Flott å se at utdannelse i praktiske fag kommer til nytte i nærmiljøet!

Etter lunsj var det farvel til Haydom. Vi tok farvel med Clementin, Teresia og kjøkkenpersonalet. Også de fikk gaver og takk for en herlig gjestfrihet!

Nå bar det av sted ca 15 mil (og 4 timer) på støvete og humpete vei til Karutu Lutheran Hostel. Der skulle vi bo to netter. Vi kan ikke klage på veistandarden i Norge! Det ble fin aften på hotellet!

Onsdag startet turen tidlig morgen. Vi skulle på safari til Ngoro Ngoro krateret. Etter grundig kontroll av vakta i porten inn til nasjonalparken ble vi klarert og kjørte spent oppover mot kraterkanten, ca 2300 moh.  Et variert landskap fra frodig regnskog til tørre savanner! Dyrene gikk i hopetall da vi kom ned i selve krateret. Et utrolig landskap så langt vi kunne se! Kameraene gikk i ett, og det ble nærmest trengsel da løvemor dukket opp med en liten unge! Alle skulle se, og de lå like ved veien! En opplevelse å se dyrene live i sitt rette element! Dyreparken go home! Den kvelden sovnet vi med løver, elefanter, flodhester, bøfler og ikke minst vortesvin på netthinnen! Ellen Johannes favorittdyr var ikke det fineste!

Torsdag morgen bar det avsted igjen. Nå var neste stopp Tarangire National Park. En av de flotteste viltreservatene i Tanzania. Her skulle vi bo to netter i en Lodge like ved inngangen til reservatet. Vi ble møtt med enda mer service og gjestfrihet, og hyttene vi skulle bo i lignet mer på luksushotell. Tjenerne stod parat!

Etter innsjekk rakk vi en 3 timers biltur i reservatet, bare just for å tirre safarilysten til neste dag! Middagen den kvelden var fantastisk, med egen danseoppvisning av kokker og personale! Tilbake til våre respektive hytter i mørke måtte vi ledsages av en masai! Vi bodde jo blant ville dyr!

Fredag var det ut av senga før soloppgang. Og hvilken start på dagen! Dusj på utsiden av hytta mens vi kunne se ville dyr i bushen noen få meter unna! Og en soloppgang som bare kan oppleves i Afrika!

Nå var vi klar for en 10-timers lang safaritur på over 20 mil i reservatet. Det ble en opplevelsesrik dag med dyrene tett innpå oss. Sterkt å se sjiraffer, apekatter, elefanter, sebraer, bøfler, gnu, løver, impala, leopard, gepard m fl. samt fugler i sitt rette element! Dagen ble avsluttet med et bad i hotellets utendørs basseng før en deilig middag ble servert!

Lørdag morgen var det utpakking og avreise kl 0900. Siste dag i Afrika var kommet! Vi måtte dra hjem! På vei til Arusha og Kilimanjaro Airport besøkte vi et par suvenirbutikker, og var innom en kaffefarm. Der fikk vi lunsj, smaksprøver på kaffe, omvisning og anledning til å kjøpe med "håndlaget" kaffe.

Så bar det mot flyplassen. Vi fikk se det mektige fjellet Kilimanjaro i kveldssol. Toppen ligger mer enn 5.800 moh. Så tok vi farvel med våre tre kjempeflinke og trivelige sjåfører. Bagasjen ble sjekket inn og nattens flyrute gikk via Dar Es Salam før vi våknet ved landing gry tidlig søndag morgen på Schiphol, og så videre til Kjevik og Norge. Der møtte vi vinteren og nedsnødde biler. Kontrastene fulgte oss helt hjem!

Vi har hatt en opplevelse for livet! Igjen tusen takk til våre to guider Inger Johanne og Clas som lagde denne fantastiske turen! Takk også for at vi ble kjent med Eva, Grete, Mai, Ole Johann, Merete, Hilde, Kristin, Ingrid, Marit, Solfrid, Laila, Lise og Anne Kristin.